Je wilt een eigen kledinglijn beginnen, maar hoe doe je dat eigenlijk? Dat is precies de vraag die ik in mijn hoofd had, een jaar voordat ik mijn eigen kledinglijn King Queen Wear opzette. Als jij ook een kledingmerk wil beginnen, dan leg ik je hieronder graag uit hoe je dat kan doen. Ik ga je precies uitleggen wat mijn weg is geweest en welke stappen je kunt volgen om binnen korte termijn je eigen kleding online te verkopen.
1. Kies welke kleding je wil verkopen
Dus jij wil je eigen kledinglijn beginnen, maar weet je al wat voor soort kleding je gaat verkopen? Misschien heb je een uniek kledingstuk in gedachten en is het daarom al helemaal duidelijk. Prima, dan kun je deze stap overslaan! Het type product dat je gaat aanbieden, gaat altijd gepaard met een aantal kansen en uitdagingen. Zo kun je een trui of shirt gemakkelijk zelf bedrukken met je eigen logo, terwijl je een paar sokken bijvoorbeeld moet laten borduren met een dure machine.
Om je een aantal ideeën te geven, volgt hier een lijstje van mogelijke soorten kleding:
- Truien
- T-shirts
- Long sleeves
- Hoodie sweaters
- Poloshirts
- Joggingbroeken
- Sportshirts
- Leggings
- Ondergoed
- Sokken
- Petten
Zie je al een beetje voor je wat je allemaal in je webshop wil zetten? Mooi, want dan wordt het een stuk gemakkelijker om stap 2 te maken. Hieronder leg ik je een aantal business modellen uit die toepasbaar zijn op het starten van een eigen kledinglijn.
2. Een Business Model voor je kledinglijn
Je kunt jouw nieuwe webshop op een aantal verschillende manieren opbouwen. Hierbij is een goed Business Model belangrijk, want deze gaat de winstmarge en de hoeveelheid werk bepalen. Er zijn drie business modellen waar je uit kunt kiezen, ieder met zijn eigen voor- en nadelen:
- Dropshipment kleding
- Kleding met eigen bedrukking
- Custom Made kleding
Voordelen en nadelen per business model
Dropshipment betekent dat je de kleding direct van de leverancier naar jouw klant laat sturen. Dat betekent dat je geen producten hoeft in te kopen en daarom dus ook geen magazijn / opslag nodig hebt. Een ander voordeel is dat je geen geld nodig hebt als investering, want je koopt de kleding pas in op het moment dat het bij jou besteld is. Een nadeel is dat je een lagere winstmarge moet hanteren, omdat er vaak meer concurrentie is.
Bij kleding met een bedrukking moet je bijvoorbeeld denken aan truien die je inkoopt en daar dan een eigen logo op perst. Zoals je snapt kost dat al wat meer werk en geld dan dropshipment. Een voordeel is dat je hogere winstmarges kan hanteren, omdat je er natuurlijk je eigen, unieke stempel op zet. En omdat je hier unieke kleding verkoopt is er vaak ook minder concurrentie in die markt.
Custom Made kleding is een high-end business model en kost meer geld en moeite. Aan de andere kant zijn de voordelen dat je hier hogere marges mee kan hanteren en nog minder concurrentie hebt. Omdat je de kleding custom laat maken, zullen er maar weinig (of zelfs geen) andere kledinglijnen zijn die dit aanbieden.
3. De 4 onderdelen van een succesvolle kledinglijn
Bekende kledingmerken zijn bekend om een belangrijke reden. Ze zijn altijd erg goed in een ding, en in sommige gevallen doen ze zelfs meerdere dingen heel goed. Voordat jij je eigen kledinglijn begint, zijn er een aantal succesfactoren voor grote merken die je moet overwegen:
- Niche
- Design
- Kwaliteit
- Merk
Laten we deze vier elementen eens even goed onder de loep nemen:
Kleding Niche
Het is handig om een specifieke nichemarkt te kiezen voor je kledinglijn, en in sommige gevallen is het zelfs essentieel voor succes! Als je blindelings probeert om allerlei grote groepen mensen aan te spreken, zul je zien dat jouw merk uiteindelijk niemand echt aanspreekt.
Door je te concentreren op een kleinere groep mensen zul je een aantal grote voordelen ervaren:
- Gemakkelijker Vermarkten
- Betaalbare Bedrijfsvoering
- Minder Concurrentie
- Groter Klantvertrouwen
Over het algemeen is bedrukte kleding met een tekst moeilijk te vermarkten, omdat er op dat gebied al veel concurrentie is. Door een specifieke nichemarkt uit te kiezen, kun je jouw klanten gemakkelijker aanspreken en meer waarde voor hen creëren.
Zo kun je in plaats van kleding met een tekst, ook kiezen om bedrukte hoodies voor bijvoorbeeld voetballers / sporters te gaan maken. Of als je je wil onderscheiden met de kleding zelf, dan kun je bijvoorbeeld extra dikke hoodies maken voor mensen die zich in koudere klimaten bevinden.
Kleding Design
Het design van de kleding is essentieel, of we het nu hebben over de bedrukking, het borduursel of het uiterlijk van het kledingstuk zelf. Het is niet alleen belangrijk dat het er goed uitziet, maar het design moet absoluut in de smaak vallen bij de doelgroep.
Uiteindelijk zul je verliezen als je kleding esthetisch niet voldoet aan de wensen van je klanten. De vormgeving hoeft niet complex te zijn, sterker nog, de meest succesvolle kledingmerken zien er ontzettend eenvoudig uit. Het is echter essentieel dat de designs aansluiten bij jouw specifieke niche-publiek.
Kleding Kwaliteit
Je kunt je klanten een keer foppen, maar een tweede keer zal moeilijk zijn! Een bedrukking die er na twee wasbeurten afvalt of een shirt dat drie maten krimpt, zal geen spoor van laaiend enthousiaste fans achterlaten.
Niet alle kleding is hetzelfde, want er is een groot onderscheid in kwaliteit als het om textiel en kleding gaat. De kwaliteit en combinatie van materialen bepalen hoe jouw product aanvoelt, hoe comfortabel het is, hoe snel het faal wordt, of het snel krimpt en hoe lang het uiteindelijk meegaat. Het is belangrijk om je goed te laten informeren en de materialen met zorg uit te kiezen.
Natuurlijk zal het altijd verleidelijk zijn om voor lagere inkoopsprijzen te kiezen, zodat je hogere winstmarges kunt toepassen. Maar je moet goed overwegen in welke mate de kledingkwaliteit jouw klanten gaat beïnvloeden om het merk juist wel of niet de delen met hun vrienden. Laat staan of ze nogmaals een kledingstuk kopen van jouw merk.
Kleding Merk
De beste kledinglijnen vinden hun kracht in een sterk merk. Naast de kleding zelf, vertegenwoordigt een sterk kledingmerk de stem van een doelgroep. Deze niche zal vervolgens het product kopen, jouw verhaal delen met hun kring en zorgen voor wederkerende aankopen. Jouw kledingmerk bestaat uit meer dan de kleding zelf, want het vertelt waar jij voor staat en welke lifestyle ermee geassocieerd wordt.
4. Het differentiëren van jouw merk
Differentiëren houdt in dat je je onderscheidt van andere kledingmerken. De mode-industrie is een van de meest verzadigde markten om actief in te zijn. Om hierin te kunnen concurreren zul je differentiatie op een of meerdere vlakken moeten toepassen om je te onderscheiden van de rest.
Gelukkig kun je je kledinglijn op vele verschillende manieren een unieke twist geven, door middel van het Design, de Pasvorm / Stijl, het Merk, de Niche en de Kwaliteit:
…
5. Bedenk 4 pijlers voor je eigen kledinglijn
Pijlers zijn steekwoorden (meestal 3 tot 4) die jouw kledingmerk moeten belichamen. Dit is het startpunt van de identiteit die je gaat toebedelen aan de kledinglijn. In een later stadium kun je deze steekwoorden gebruiken als checklist voor alle activiteiten van het merk.
Denk bijvoorbeeld aan het creëren van je website of een advertentie en vraag je hierbij af: voldoen deze aan de pijlers die ik heb opgesteld? Door de activiteiten, producten & mensen af te stemmen op deze steekwoorden, zorg je dat je een duidelijke, samenhangende boodschap overbrengt met jouw merk.